Estetyczna architektura w budynku eksploatacyjnym

Data publikacji: 2014-06-30
Estetyczna architektura w budynku eksploatacyjnym - zdjęcie: NOETunnelKulchLichtenfels01.jpg

Idealna kombinacja szalunku ramowego NOEtop i matryc strukturalnych NOEplast. Matryca strukturalna NOEplast Murus Romanus została dostarczona przez NOE po wstępnym zamontowaniu na płycie nośnej.

Estetyczna architektura w budynku eksploatacyjnym - zdjęcie: NOETunnelKulchLichtenfels02.jpg

Budynek nad szybem tunelu Kulch, koło Lichtenfels: Budynek znajdujący się na drodze gminnej Altenbanz-Rossach architektonicznie dobrze dopasował się do utoczenia.

Estetyczna architektura w budynku eksploatacyjnym - zdjęcie: NOETunnelKulchLichtenfels03.jpg

Dźwigar NOEtec umożliwił jednoczesne szalowanie i usuwanie szalunków na ścianie o długości 9 m. Dobrze widać (tylko na matrycy), jak matryca się zazębia i dzięki temu może być uzupełniana pod względem długości oraz szerokości.

Estetyczna architektura w budynku eksploatacyjnym - zdjęcie: NOETunnelKulchLichtenfels04.jpg

Komponenty systemowe NOE (matryca i szalunek) doskonale się uzupełniają i dzięki temu zapewniają optymalny wynik.

Estetyczna architektura w budynku eksploatacyjnym - zdjęcie: NOETunnelKulchLichtenfels05.jpg

Matryca strukturalna została wstępnie zmontowana w zakładzie Süssen i na placu budowy konieczny był tylko jej montaż na szalunku ramowym NOEtop.

Estetyczna architektura w budynku eksploatacyjnym - zdjęcie: NOETunnelKulchLichtenfels06.jpg

Dźwigar NOEtec ułatwił zespołowi na placu budowy prowadzenie prac przy szalowaniu i usuwaniu szalunku.

Estetyczna architektura w budynku eksploatacyjnym - zdjęcie: NOETunnelKulchLichtenfels07.jpg

Na widocznych powierzchniach betonu spoiny robocze nie są zauważalne.

Estetyczna architektura w budynku eksploatacyjnym - zdjęcie: NOETunnelKulchLichtenfels08.jpg

Gdy na powierzchniach betonowych osadzi się nieco patyny, tylko specjalista będzie mógł od razu rozpoznać, że prace były realizowane przez betonowanie, a nie murowanie.

Estetyczna architektura w budynku eksploatacyjnym - zdjęcie: NOETunnelKulchLichtenfels09.jpg

Gdy na powierzchniach betonowych osadzi się nieco patyny, tylko specjalista będzie mógł od razu rozpoznać, że prace były realizowane przez betonowanie, a nie murowanie.

Estetyczna architektura w budynku eksploatacyjnym - zdjęcie: NOETunnelKulchLichtenfels10.jpg

Gdy na powierzchniach betonowych osadzi się nieco patyny, tylko specjalista będzie mógł od razu rozpoznać, że prace były realizowane przez betonowanie, a nie murowanie.

  • Estetyczna architektura w budynku eksploatacyjnym - zdjęcie: NOETunnelKulchLichtenfels01.jpg
  • Estetyczna architektura w budynku eksploatacyjnym - zdjęcie: NOETunnelKulchLichtenfels02.jpg
  • Estetyczna architektura w budynku eksploatacyjnym - zdjęcie: NOETunnelKulchLichtenfels03.jpg
  • Estetyczna architektura w budynku eksploatacyjnym - zdjęcie: NOETunnelKulchLichtenfels04.jpg
  • Estetyczna architektura w budynku eksploatacyjnym - zdjęcie: NOETunnelKulchLichtenfels05.jpg
  • Estetyczna architektura w budynku eksploatacyjnym - zdjęcie: NOETunnelKulchLichtenfels06.jpg
  • Estetyczna architektura w budynku eksploatacyjnym - zdjęcie: NOETunnelKulchLichtenfels07.jpg
  • Estetyczna architektura w budynku eksploatacyjnym - zdjęcie: NOETunnelKulchLichtenfels08.jpg
  • Estetyczna architektura w budynku eksploatacyjnym - zdjęcie: NOETunnelKulchLichtenfels09.jpg
  • Estetyczna architektura w budynku eksploatacyjnym - zdjęcie: NOETunnelKulchLichtenfels10.jpg

Piękna architektura budynku nad szybem tunelu Kulch, koło Lichtenfels, z użyciem matryc strukturalnych NOEplast i szalunku ramowego NOEtop

Deutsche Bahn AG buduje ciągłą trasę szynową pomiędzy Norymbergą a Berlinem. W trakcie realizacji tej budowy został, między innymi, wykonany tunel Kulch. Budynek nad szybem tego tunelu został pięknie zaaranżowany z wykorzystaniem matryc strukturalnych NOEplast w połączeniu z szalunkiem ramowym NOEtop z firmy NOE-Schaltechnik, Süssen.

W ramach projektu komunikacyjnego Deutsche Einheit (VDE) nr 8 Deutsche Bahn AG realizuje aktualnie ciągłe połączenie kolejowe pomiędzy Norymbergą a Berlinem. Od roku 2017, z prędkością 300 km/godz., mają nim jeździć pociągi ICE. Dzięki temu na przejechanie odcinka Monachium?Berlin podróżni, zamiast obecnych sześciu, będą potrzebowali tylko około czterech godzin. Aby to było możliwe, istnieje potrzeba wykonania m.in. 25 tuneli, w tym także tunelu Kulch, koło Lichtenfels. Jego budową zajęło się konsorcjum utworzone przez przedsiębiorstwa Hochtief Construction AG, Alpine Untertagebau GmbH, Alpine BeMo Tunnelling GmbH oraz Bickhardt Bau Aktiengesellschaft.

W przypadku tej części projektu z dużą starannością i rozwagą realizowane są twórcze wytyczne pochodzące od DB ProjektBau GmbH. Widoczne jest to także w przypadku budynku nad szybem tunelu Kulch, na drodze gminnej Altenbanz?Rossach. Nadziemna budowla, o wymiarach 8,60 m x 8,60 m, służy do wentylacji tunelu i mieści przewody zasilające oraz wylot szybu ratunkowego. Właściwie jest to budynek niemający specjalnych wymagań architektonicznych. Jednak osobom odpowiedzialnym zależało, aby obiekt dobrze się zintegrował z otoczeniem. Z tego powodu zdecydowano, aby betonowa fasada budynku miała wygląd murowanej ściany. Postawiono przy tym na wykorzystanie matryc strukturalnych NOEplast w połączeniu z szalunkiem ścian NOEtop z firmy NOE-Schaltechnik, Süssen.

Kształtowanie za pomocą matryc strukturalnych

Dla nadania ścianom zewnętrznym budynku nad szybem wymaganego wyglądu projektanci zdecydowali się na wykorzystanie struktury "Murus Romanus". Z jej pomocą można wykonywać takie powierzchnie betonowe, że, patrząc na nie, ma się wrażenie spoglądania na ścianę nierówno murowaną z naturalnego kamienia. NOE zajmuje się dystrybucją matryc poliuretanowych pod rynkową firmą o nazwie NOEplast i ma w ofercie duży asortyment różnych motywów strukturalnych. Poza tym producent daje możliwość realizowania indywidualnych idei. Dzięki temu można urzeczywistniać prawie wszystkie wytyczne, poczynając od prostego reliefu, kończąc na obrazie.

Zastosowanie matrycy strukturalnej

W tym celu konsorcjum musiało zapewnić dobre połączenie matryc strukturalnych z szalunkiem. W zakładzie wytwórczym prefabrykatów wystarczyłoby ułożenie ich na stole wibracyjnym. Niezależnie od tego, czy element jest wykonywany w zakładzie prefabrykatów, czy też na placu budowy, zawsze godne polecenia jest staranne nałożenie na matrycę przed betonowaniem specjalnego środka antyadhezyjnego opracowanego przez NOE. Zapewnia on łatwe usuwanie szalunków po betonowaniu. Wszystkie dalsze etapy pracy przy wykonywaniu na placu budowy ściany z betonu nie różnią się od zazwyczaj realizowanych ? można też stosować prawie wszystkie rodzaje betonu. Z chwilą wystarczającego stwardnienia betonu można usunąć szalunek wraz z matrycą i wybrana struktura staje się widoczna.

Szczególny serwis

NOE-Schaltechnik jest jedynym producentem oferującym jednocześnie szalunki do betonu i matryce strukturalne. Dzięki temu NOE może oferować specjalne usługi: Matryca strukturalna i szalunek są dostarczane na plac budowy w stanie gotowym do użycia. Jest to szczególnie pomocne w przypadku placów budowy wykonujących beton na miejscu, ponieważ często nie ma tam równego, wolnego od pyłu podłoża, a wahania temperatury utrudniają naklejanie matrycy. To był jeden z argumentów, dlaczego pracownicy konsorcjum zdecydowali się na zlecenie tej firmie montażu matrycy strukturalnej na płycie nośnej. Innym argumentem była wymagana wielkość matrycy. Motyw "Murus Romanus" ma standardowo szerokość 6,00 m. Samą matrycę można jednak dowolnie powiększać, zarówno pod względem długości, jak i szerokości. W przypadku budynku Kulch matryca musiała być szeroka na 8,20 m (czyli więcej o 2,20 m), by spoiny nie były widoczne. Spowodowało to, że matryce złączyły się ze sobą na odpowiedniej wysokości i szerokości tak, że zrobiły wrażenie jednolitego muru.

Zastosowanie na placu budowy

Matrycę strukturalną, wstępnie zamontowaną przez NOE na płycie nośnej, pracownicy konsorcjum montowali na miejscu na standardowym szalunku firmy NOE-Schaltechnik o nazwie NOEtop. Charakteryzuje się on szczególną wytrzymałością i może być wykorzystywany wszechstronnie, dzięki różnym wymiarom. Producent dostarcza je w czterech wysokościach, do 3,31 m. Na placu budowy tunelu Kulch zastosowano najwyższą wersję. Poza tym kilka elementów szalunku łączono w całość o szerokości 9,00 m. Aby prace z tym stosunkowo szerokim elementem mogły być prowadzone w sposób właściwy, pracownicy pracujący na placu budowy stosowali dźwigary NOEtec jako trawersy. Montowano na nich cztery haki żurawi NOEtec, co pozwalało na łatwe prowadzenie prac. W krótkim czasie udało się wykonać wszystkie ściany budynku nad szybem. Przy dokładnym oglądzie fasady można zauważyć, że rozważne projektowanie ze strony konsorcjum opłaciło się. Po nabraniu przez strukturalne ściany pewnej dozy "patyny" tylko specjalista będzie mógł od razu rozpoznać, że mamy tu do czynienia tylko z betonem, a nie z murem z naturalnego kamienia.

Dobrze zaprojektowane

Detale także zostały starannie uzgodnione, zaprojektowane i wykonane we współpracy między przedstawicielami inwestora, wykonawcą projektu wykonawczego i kierownictwem budowy. Natomiast wszystkie zakończenia ścian i otwory drzwiowe są gładkie jak lustro. Oznacza to, że w tym przypadku zrezygnowano ze strukturalnej powierzchni betonu, co reliefowi przypominającemu naturalny kamień dało przyjemne ramy. Poza tym osoby odpowiadające za realizację przykładały szczególną wagę do tego, aby na ścianach nie były widoczne spoiny robocze. W wyniku tego zostały one zabetonowane do górnej krawędzi stropu, a również zainstalowano zbrojenia odginane do montażu stropu.

Szczególną zaletą dla konsorcjum okazała się możliwość odwoływania do doświadczeń i wiedzy jednego oferenta dysponującego zarówno kompetencjami w zakresie techniki szalowania, jak i w zakresie wykorzystywania matryc strukturalnych w celu formowania powierzchni betonowych. I tak przy tym - chociaż małym - projekcie okazało się, że przy pomocy niewielu sensownie zastosowanych środków dekoracyjnych można budynek zbudować estetycznie i dopasować go do otoczenia.

Znajdź nas na Facebook
Facebook
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb, oraz w celach statystycznych. Korzystanie z witryny bez wyłączenia zapisywania cookies i wyrażenie na nie zgody poprzez akceptację tego folmularza oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies w ustawieniach przeglądarki. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych w NOE-PL Sp. z o.o.

Korzystając dalej z tej witryny potwierdzasz, że zaspoznałeś się z powyższymi informacjami.