Deskowania NOE na budowie wiaduktu Północnej Obwodnicy Krakowa

Data publikacji: 2022-11-15
Deskowania NOE na budowie wiaduktu Północnej Obwodnicy Krakowa - zdjęcie: 4Z8A1678s.jpg

Dzięki elastyczności i mnogości rozwiązań z systemu NOEtop możliwe było zabetonowanie słupa o wysokości ponad 12 m na 1 raz oraz pozostawienie w betonie symetrycznego rysunku połączeń płyt.

Deskowania NOE na budowie wiaduktu Północnej Obwodnicy Krakowa - zdjęcie: 4Z8A3246.jpg

Prostota i czyste linie na zewnątrz i możliwości wyrzeźbienia każdego kształtu od środka. To zalety systemu NOEtop

Deskowania NOE na budowie wiaduktu Północnej Obwodnicy Krakowa - zdjęcie: 4Z8A3255.jpg

Poprzecznice wsparte na wieżach LT-15 i ruszcie z tradycyjnych dźwigarków H20.

Deskowania NOE na budowie wiaduktu Północnej Obwodnicy Krakowa - zdjęcie: 4Z8A5362.jpg

Bez względu na skomplikowanie wewnętrznej powierzchni przyczółka deskowanie NOEtop umożliwia jego wykonanie.

Deskowania NOE na budowie wiaduktu Północnej Obwodnicy Krakowa - zdjęcie: 4Z8A5388.jpg

Prostota i czyste linie na zewnątrz i możliwości wyrzeźbienia każdego kształtu od środka. To zalety systemu NOEtop

Deskowania NOE na budowie wiaduktu Północnej Obwodnicy Krakowa - zdjęcie: 4Z8A5435.jpg

Wysokonośne podpory NOE LS200 o wytrzymałości do 200 kN.

  • Deskowania NOE na budowie wiaduktu Północnej Obwodnicy Krakowa - zdjęcie: 4Z8A1678s.jpg
  • Deskowania NOE na budowie wiaduktu Północnej Obwodnicy Krakowa - zdjęcie: 4Z8A3246.jpg
  • Deskowania NOE na budowie wiaduktu Północnej Obwodnicy Krakowa - zdjęcie: 4Z8A3255.jpg
  • Deskowania NOE na budowie wiaduktu Północnej Obwodnicy Krakowa - zdjęcie: 4Z8A5362.jpg
  • Deskowania NOE na budowie wiaduktu Północnej Obwodnicy Krakowa - zdjęcie: 4Z8A5388.jpg
  • Deskowania NOE na budowie wiaduktu Północnej Obwodnicy Krakowa - zdjęcie: 4Z8A5435.jpg

Budowa wiaduktu

Kraków doczeka się w końcu domknięcia ringu. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 zaplanowana na 47 miesięcy powinna zostać oddawana systematycznie do użytku w latach 2023 i 2024. Generalnym wykonawcą jest konsorcjum GLM Kraków i Mosty Łódź, a jeden z większych obiektów, wiadukt WS-08, został oddany w zakresie konstrukcji żelbetowej tureckiej firmie Yolsan, która wybrała na dostawcę kompletu rozwiązań szalunkowych właśnie NOE-PL. Wiadukt WS-08 składa się z 22 filarów o wysokościach dochodzących do 13 m, dwóch dwuczęściowych przyczółków szerokości ponad 40 m każdy, oraz z ustroju nośnego w technologii belek prefabrykowanych.

Formowanie przyczółków w systemie NOEtop

Szalunek zazwyczaj zamyka dwie identyczne strony ściany żelbetowej. Na przyczółkach sytuacja jest zgoła inna. Zewnętrzna powierzchnia zazwyczaj jest prosta natomiast wewnętrzną wypełnia wiele podcięć, skosów, niekiedy ścianek wsporczych. Wymaga to użycia drobnych elementów którymi można niejako wyrzeźbić tą złożoną formę. Na zewnątrz z kolei chciałoby się umieścić jak największe elementy żeby pozostawiona powierzchnia była jak najatrakcyjniejsza estetycznie. NOEtop idealnie sprawdza się do takich zastosowań. Wielkoformatowe płyty NOEtop mają zintegrowane pasy montażowe, które pozwalają na przepuszczenie ściągu właściwie w dowolnym miejscu tego pasa. Zaleta ta była wykorzystana podczas konstruowania przyczółków na wiadukcie WS-08. Zewnętrzna powierzchnia obłożona została wielkoformatowymi płytami NOEtop, co pozwoliło uzyskać satysfakcjonujący efekt wizualny ciągłej, gładkiej powierzchni, natomiast od środka zastosowano drobne elementy minimalizując nakłady pracy i zaangażowanie specjalnych wypełnień z konstrukcji drewnianych.

Deskowania NOE na budowie wiaduktu Północnej Obwodnicy Krakowa Deskowania NOE na budowie wiaduktu Północnej Obwodnicy Krakowa

Filary wiaduktu o nieskazitelnej powierzchni

Kolejnym wyzwaniem postawionym przed dostawcą deskowań było szalowanie 12-metrowych filarów wiaduktu. Betonowanie elementów takich jak słupy czy filary zawsze generuje dodatkowe trudności wynikające z tego, że przy stosunkowo niewielkiej objętości generowane jest bardzo wysokie parcie betonu. Konieczność zachowania wysokiej estetyki powierzchni betonowej, a co za tym idzie brak możliwości podzielenia betonowania filarów na etapy nie pomagały w rozwiązaniu problemu. Kolejny raz NOEtop stanął na wysokości zadania. Szeroka gama dostępnych rozmiarów płyt oraz mnogość rozwiązań dodatkowych zwiększających, już i tak znaczne, możliwości systemu sprawiły, że nawet zróżnicowane przekroje oraz różna wysokość całkowita filarów nie stanęły na przeszkodzie by osiągnąć w pełni satysfakcjonujący efekt.

Deskowania NOE na budowie wiaduktu Północnej Obwodnicy Krakowa Deskowania NOE na budowie wiaduktu Północnej Obwodnicy Krakowa

Podparcie belek prefabrykowanych ustroju w systemie NOE LS200

Na jednej z 7 osi podparcia ustroju nie można było oprzeć belek prefabrykowanych na łączącej filary poprzecznicy. Konieczne było przeniesienie całego obciążenia z 64 prefabrykowanych belek "T" o długościach dochodzących do 27 metrów na fundamenty. Idealny okazał się system wysokonośnych podpór z systemu NOE LS200. Każda podpora NOE LS200 jest w stanie, w zależności od długości, przenieść obciążenie do 200 kN. Konstrukcję wsporczą uzupełniono o HEBy łączące cały układ oraz podnośniki klinowe, które umożliwiły łatwiejszy demontaż po zakończeniu prac.

Deskowania NOE na budowie wiaduktu Północnej Obwodnicy Krakowa

Podparcie płyty ustroju i modułowy system NOE DVL z szynami NOE C10.

Kolejnym wyzwaniem postawionym przez budowę było podparcie płyty ustroju które miało być zawieszone do 15 m nad ziemią, przenosiłoby obciążenia z żelbetowej płyty ustroju na znajdujące się poniżej belki prefabrykowane oraz zapewniało maksymalną ochronę dla pracowników wykonujących swoje obowiązki na krawędziach konstrukcji. Wybór padł na modułowy system NOE DVL obejmujący wiele różnych elementów umożliwiających łączenie szyn NOE C10 i NOE C20 oraz tradycyjnych dźwigarków NOE H20 w większe elementy wsporcze.

Deskowania NOE na budowie wiaduktu Północnej Obwodnicy Krakowa Deskowania NOE na budowie wiaduktu Północnej Obwodnicy Krakowa

Komunikacja to podstawa

Każda budowa, a w szczególności budowa obiektu inżynieryjnego, takiego jak wiadukt, działa jak żywy organizm. Konieczne jest reagowanie na jego bieżące potrzeby co firma NOE-PL realizuje w całym zakresie i z pełnym zaangażowaniem. Ważne jest przy tym aby zachować pełną, sprawną komunikację pomiędzy wykonawcą, w tym przypadku firmą Yolsan oraz dostawcą rozwiązań deskowaniowych we wszystkich etapach realizacji inwestycji, nie zapominając o wzajemnym zrozumieniu i określeniu wspólnych, zapewniających sukces, celów. Tylko takie podejście może zagwarantować szczęśliwy finał.

Deskowania NOE na budowie wiaduktu Północnej Obwodnicy Krakowa
Znajdź nas na Facebook
Facebook
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb, oraz w celach statystycznych. Korzystanie z witryny bez wyłączenia zapisywania cookies i wyrażenie na nie zgody poprzez akceptację tego folmularza oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies w ustawieniach przeglądarki. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych w NOE-PL Sp. z o.o.

Korzystając dalej z tej witryny potwierdzasz, że zaspoznałeś się z powyższymi informacjami.