Zmienne przekroje tunelu

Zmienne przekroje tunelu - zdjęcie: zdj1.jpg

Napinacz śrubowy jako pomoc w ustawianiu powieszonych na zawiasach bocznych ścian deskowania do zewnątrz i do środka dla swobodnego przesuwania wózka szalunkowego do następnego taktu betonowania.

Zmienne przekroje tunelu - zdjęcie: zdj2.jpg

Wózek szalunkowy zmontowany jest z elementów systemowych dokładnie do geometrii przekroju tunelu.

Zmienne przekroje tunelu - zdjęcie: zdj3.jpg

Oszczędność czasu pracy: Przygotowane przez zakład NOE-Schaltechnik nadstawki zostały zamocowane do obu wózków szalunkowych.

Zmienne przekroje tunelu - zdjęcie: zdj4.jpg

Przygotowane z typowych elementów i tak jak tu na budowie tuneli Walberg i Hopfenberg połączone razem formy desko-wania są istotnym warunkiem sprawnej realizacji budowy.

  • Zmienne przekroje tunelu - zdjęcie: zdj1.jpg
  • Zmienne przekroje tunelu - zdjęcie: zdj2.jpg
  • Zmienne przekroje tunelu - zdjęcie: zdj3.jpg
  • Zmienne przekroje tunelu - zdjęcie: zdj4.jpg

Zmienne przekroje tunelu formowane systemowym rozwiązaniem - Tunel: Walberg - Hopfenberg A44

Zmontowane z systemowych elementów deskowań urządzenia formujące, które po dostarczeniu w częściach są na budowie łączone i przestawiane są podstawą sprawnego budowania tuneli. Przy budowie Tunelu Walberg - Hopfenbergn, na trasie A44 Firma NOE - Schaltechnik udowodniła swoje wysokie kwalifikacje w budowlach inżynieryjnych.

Kawałek autostrady A44 wygląda jak na wzorowym obrazku: odcinek Kassel ? Herleshausen wkomponowany jest harmo-nijnie w krajobraz, biegnie przez lasy, położony na mostach, przeciągnięty prze tunele tak jak by zawsze tam był. To niestety fikcja! Ta wersja widoczna jest na razie na projektach chociaż zbudowano już kilka tuneli i mostów. Cała ta część autostrady nazwana "Jedność Niemiec" tworzy połączenie Między Zagłębiem Rury i Turyngią, łączy Erfurt z Eisenach; dzięki temu kolumny ciężarówek wlokące się dziś miedzy Kassel i Herleshausen będą należeć do przeszłości.

Prace budowlane dla tej infrastruktury nabrały wysokiego tempa. Stan surowy budowy dwóch jezdni w rurach tuneli Hop-fenberg i Walberg oraz linia poprzeczna północ - południe tuneli Hopfenberg są prawie gotowe; do tego wykonane zostały w technice odkrywkowej portale wjazdowe od strony wschodniej i zachodniej obu tuneli.

Dla sprawnej realizacji tych budowli grupa firrm Ed. Zublin AG i Alpine Deutschland GmbH zdecydowała się na stosowa-nie hydraulicznego wózka szalunkowego, który właśnie niedawno ukończył, pracę w tunelu Rennsteig. Przy pomocy kilku ciężarówek, autostradą A71 i A4, przewiezione zostały rozmontowane urządzenia do Lichtenau i ponownie zmontowane dla wykonania prac betonowania rur tuneli o długościach 2 x 550 m dla tunelu Hopfenberg oraz 2 x 280 m dla tunelu Walberg.

Wózek szalunkowy dla zmiennych przekrojów.

Sytuacje krytyczne chętnie są wywoływane, ale o budowaniu wyjść awaryjnych często się zapomina. No trudno chociaż wykonanie poprzecznych do tuneli tras łączących było tak samo trudne jak budzące publiczny poklask tworzenie samych rur tuneli. Wózek szalunkowy dla poprzecznego połączenia w tunelu Hopfenberg zmontowany został praktycznie w całości z elementów systemowych dzierżawionych w NOE - Schaltechnik i w 3 częściach przygotowany przez Firmę w Suessen. Na placu budowy należało tylko połączyć elementy boczne wykonane z szyn NOE Combi - 20 i po nałożeniu sklejki zawiesić na przegubach mocowanych do podpór łuku poziomego.

Elementy systemowe takie jak 6 ciężkich podpór LS 200 i ustawione z nimi jako szyna dolna i belka górna dźwigary stalowe HEB 240-6000 oraz system opuszczania poprzez kliny i łożyska walcowe tworzą konstrukcję wózka dzięki której proces wykonywania betonowej konstrukcji tunelu jest bardzo szybki. Wyposażenie w dwa leje i dwa okna do betonowa-nia dopełnia konstrukcję wózka zmontowanego dokładnie do geometrii pierwszego odcinka tunelu a ułożone na dobrze ustawionych szynach U wózki przetaczane były do kolejnych odcinków tunelu w zestawach o długości 16,44 m i wysokości ok. 3,95 m.

Rozwiązanie specjalne dla poszerzenia portalu

"To naprawdę pracochłonne zajęcie" mówi Pan K.-H Schröder z Züblin AG o betonowaniu klinowych poszerzeń w porta-lach komponowanych z trzech klinów o łącznej długości 35m dla obu rur tunelu Walberg i 45 m w tunelu Hopfenberg. Dla poszerzeń wykonywanych w technice odkrywkowej potrzebny był zupełnie inny wózek szalunkowy, który użyty został do wykonywania ośmiu portali. Dla każdego z 8 portali potrzebny był specjalny wózek chociaż wózek ten był jeszcze przestawiany dla wykonanie zmieniających się przekrojów poprzez powiększanie konstrukcji o jeden metr do góry i w dół.

Dzięki specjalnemu rozwiązaniu tą pracochłonną zabawę można było wykonać poprzez montaż i demontaż elementów nadstawek przygotowanych w NOE. Zestawione sprytnie odcinki betonowania były tak dobrane dla obu wózków szalun-kowych, że po ułożeniu betonu na jednym odcinku wózek przestawiany jest do sąsiedniej rury gdzie nakłada mu się następną nadstawkę. Gotowy do betonowania wózek wyjeżdża z tunelu Walberg, obraca się o 180° a potem można to nazwać ?wykonaj ponownie?: betonujemy blok portalu, przestawiamy wózek szalunkowy na drugi koniec tunelu i do rury sąsiedniej. W ten sposób Wykonywane w długościach 5,30 m elementy drewniane mocowane były przez montażystów do stalowych ścian wózka szalunkowego śrubami dystansowymi i stabilizowane klinami. Na takie podwyższanie konstrukcji wózków zdecydowała się grupa robocza Tunelu Walberg / Hopfenberg jako najtańsze i najbardziej sprawne.

Wynik: postęp prac budowlanych w obu częściach projektu, połączeniu poprzecznym w tunelu Hopfenberg i poszerzeni-ach portali był szybszy od zakładanego, czas betonowania zostały znacznie skrócone, ponieważ wózki szalunkowe dały się stosunkowo szybko rozformowywać i kształtować przez nadbudowy zgodnie z geometrią nowego odcinka budowli.


Polecane:   Deskowanie słupów   Deskowanie stropowe   Deskowanie ścian   Parcie mieszanki betonowej   Podpory budowlane   

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".