Trwałe rozwiązanie przejściowe

Data publikacji: 2009-07-25
Trwałe rozwiązanie przejściowe - zdjęcie: t_1.jpg

Zarówno okoliczni mieszkańcy, jak i piesi, w takim samym stopniu zaakceptowali nową nawierzchnię jezdni.

Trwałe rozwiązanie przejściowe - zdjęcie: t_2.jpg

Płyty torowiska na Kaiserstrasse w Karlsruhe są udanym połączeniem estetyki i betonu.

Trwałe rozwiązanie przejściowe - zdjęcie: t_3.jpg

Poprzez zastosowanie form firmy NOE-Schaltechnik udało się stworzyć trwałe rozwiązanie dla ruchliwego, eleganckiego deptaka.

Trwałe rozwiązanie przejściowe - zdjęcie: t_4.jpg

Płyty torowiska, wykonane za pomocą form NOEplast, są doskonałym połączeniem szyn i ulicy.

Trwałe rozwiązanie przejściowe - zdjęcie: t_5.jpg

Poszczególne płyty torowiska układane są doczołowo na styk. Zrezygnowano z zamków między płytami lub dodatkowych łączników.

  • Trwałe rozwiązanie przejściowe - zdjęcie: t_1.jpg
  • Trwałe rozwiązanie przejściowe - zdjęcie: t_2.jpg
  • Trwałe rozwiązanie przejściowe - zdjęcie: t_3.jpg
  • Trwałe rozwiązanie przejściowe - zdjęcie: t_4.jpg
  • Trwałe rozwiązanie przejściowe - zdjęcie: t_5.jpg

Urbanistycznie estetyczna płyta torowiska

Jak wiadomo, trudna sytuacja jest bodźcem zmuszającym do szukania nowych rozwiązań. Stosownie do tego motta Zakłady Komunikacyjne Karlsruhe (VBK) rozwiązały problem, który od lat obciążał ich budżet. Wspólnie z oferentem systemów szynowych - zakładem prefabrykatów żelbetowych - i firmą NOE-Schaltechnik z Süssen opracowano płyty dla torowisk tramwajowych o wysokich wymaganiach funkcjonalnych i estetycznych.

Kaiserstrasse jest główną ulicą handlową Karlsruhe. Jest to także jeden z deptaków o największym natężeniu ruchu tramwajowego w Niemczech. Codziennie ponad sto wagonów przejeżdża ulicą, charakterystycznie turkocząc, hamując oraz rozpoczynając jazdę. Normalna podbudowa ulicy o nawierzchni z kostki nie wytrzyma przez dłuższy okres takiego obciążenia bez uszkodzeń. Skutkuje to osiadaniem podbudowy, a także tym, że powierzchnia podłoża staje się falista. Jest to problem, z którym od lat borykają się zakłady VBK. Nawierzchnia musi być naprawiana co naj-mniej dwa razy w roku, a częstotliwość tych napraw powinna z czasem się zwiększać. Dlatego też dział budowlany szukał jakiegoś rozwiązania. Jednocześnie musiano uwzględnić wymagania pięciu różnych grup interesów: po pierwsze ulica Kaiserstrasse to główny deptak spacerowy miasta. Znajduje się ona w bezpośrednim sąsiedztwie zamku, który w dawnej stołecznej metropolii jest magnesem przyciągającym turystów. Zatem nawierzchnia musi spełniać wysokie wymagania estetyczne. Po drugie, przy ulicy znajduje się wiele sklepów. Aby nie wzbudzić fali protestów ich właścicieli, zakłady VBK wymagały krótkiego czasu budowy. Po trzecie, deptak o długości 1.100 m otoczony jest licznymi budynkami, w których znajdują się mieszkania, gabinety lekarskie i biura. Istotnym jest zatem, aby hałas powodowany przez komunikację tramwajową był jak najmniejszy. Po czwarte, duża część komunikacji publicznej kierowana jest poprzez Kaiserstrasse. By nie do-szło do niekorzystnego utrudnienia dla systemu transportu publicznego, roboty budowlane muszą być realizowane odcinkami. Ostatnia kwestia to plany miasta, by do 2020 r. cały transport szyno-wy z Kaiserstrasse przenieść pod ziemię. Oznacza to, że rozwiązanie techniczne z płytami toro-wymi już od samego początku jest tylko prowizoryczne. Po ukończeniu tunelu, płyty torowiska zo-staną zdemontowane i przeniesione w inne miejsce.

Pionierski duch

W obliczu tych licznych aspektów, zakłady VBK znalazły optymalne rozwiązanie: prefabrykowane płyty torowiska o strukturalnej powierzchni z wbudowanym układem szyn. Na pierwszy rzut oka betonowe elementy przypominają wyglądem powierzchnię wyłożoną granitową kostką brukową. Dzięki nim czas budowy jest krótki, a na Kaiserstrasse posłużą one jako nawierzchnia ulicy aż do ukończenia tunelu. Następnie, płyty o szerokości ok. 3 m, długości 4 m i grubości 40 cm zostaną zdemontowane i ponownie ułożone w innej części miasta, np. na przebiegającej poprzecznie Karlstrasse. Na taki pomysł wpadli pracownicy zakładów VBK. Razem ze specjalistami z firmy NOE-Schaltechnik opracowali oni formę szalunkową, która umożliwia produkcję płyt torowiska o wyglądzie granitowej kostki. Uwe Konrath - kierownik działu budowlanego zakładów VBK - mówi: "Dla nas jest ważna produkcja w takich formach płyt betonowych, które będą dostosowane do istniejącej nawierzchni ulicy. W tym celu przesłaliśmy do firmy NOE próbki naszej kostki granitowej i plan ułożenia. Zgodnie z naszym życzeniem firma wykonała maty z tworzywa sztucznego." Oprócz dużego asortymentu standardowych struktur, firma NOE-Schaltechnik umożliwia projek-tantowi wykonanie form według indywidualnych wymagań. Jednocześnie przedsiębiorstwo udziela klientowi wsparcia swoją fachową wiedzą i pomocnymi informacjami.

Technologia produkcji

Płyty torowiska dla zakładów VBK wykonano w betoniarni Stelcon w Germersheim. Formy o po-wierzchni strukturalnej skierowanej do góry wklejono w szalunki i zalano specjalnym betonem o odpowiedniej konsystencji. Po stosownym zawibrowaniu i utwardzeniu płyt, formę gruntownie oczyszczono i przygotowano szalunek z wklejoną formą do kolejnego zalania betonem. Jednak firma NOE-Schaltechnik dostarcza nie tylko formy: producent oferuje całe wyposażenie dodatko-we: od kleju do zamocowania mat z tworzywa sztucznego do szalunku, aż po środek antyadhe-zyjny, który umożliwia bezpieczne oderwanie betonu od formy. Jest to niezwykle cenione przede wszystkim przez firmy wykonawcze. Heiner Pohl - dyrektor zarządzający firmy Stelcon - wspomina o tym: "Do produkcji betonu strukturalnego potrzebna jest odpowiednia wiedza techniczna, do której muszą być optymalnie dostosowane wszystkie przesłanki produkcji. W przypadku przedsię-biorstwa z Süssen wszystko pasuje do siebie perfekcyjnie."

Kopie systemu

Aktualnie płyty układane są w trzech etapach budowy. Ukończenie budowy przewiduje się w 2009 r. Od chwili ułożenia pierwszych płyt w 2007 r. oddźwięk jest absolutnie pozytywny. Mieszkańcy akceptują nawierzchnię, handlowcy przy ulicy chwalą szybki przebieg budowy, a zakłady VBK oszczędzają na regularnych naprawach torowisk. Ale to jeszcze nie wszystko. Pozytywna ocena płyt rozniosła się poza granice Karlsruhe. Inne miasta zainteresowały się już zastosowanym sys-temem strukturalnych płyt torowiska i zastanawiają się nad skorzystaniem z tego pomysłu. Dzięki dobrej współpracy zakładów VBK, firm Stelcon i NOE-Schaltechnik udało się stworzyć innowacyj-ne rozwiązanie, które zostanie szybko wdrożone również w innych miastach.

Znajdź nas na Facebook
Facebook
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb, oraz w celach statystycznych. Korzystanie z witryny bez wyłączenia zapisywania cookies i wyrażenie na nie zgody poprzez akceptację tego folmularza oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies w ustawieniach przeglądarki. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych w NOE-PL Sp. z o.o.

Korzystając dalej z tej witryny potwierdzasz, że zaspoznałeś się z powyższymi informacjami.