Ruchomy szalunek

Ruchomy szalunek - zdjęcie: 01.jpg

Szalunek samojezdny NOEtec krótko przed pierwszym zastosowaniem.

Ruchomy szalunek - zdjęcie: 02.jpg

Montaż konstrukcji nośnej z dźwigarów systemu NOEtec.

Ruchomy szalunek - zdjęcie: 03.jpg

Montaż samojezdnego szalunku systemu NOEtec w warunkach ograniczonego miejsca.

Ruchomy szalunek - zdjęcie: 04.jpg

Montaż poszycia na samojezdnym szalunku systemu NOEtec.

Ruchomy szalunek - zdjęcie: 05.jpg

Szalunek samojezdny systemu NOEtec w pozycji betonowania.

Ruchomy szalunek - zdjęcie: 06.jpg

Rozściełacz masy betonowej w samojezdnym szalunku systemu NOEtec.

Ruchomy szalunek - zdjęcie: 07.jpg

Rozściełacz masy betonowej w samojezdnym szalunku NOEtec.

  • Ruchomy szalunek - zdjęcie: 01.jpg
  • Ruchomy szalunek - zdjęcie: 02.jpg
  • Ruchomy szalunek - zdjęcie: 03.jpg
  • Ruchomy szalunek - zdjęcie: 04.jpg
  • Ruchomy szalunek - zdjęcie: 05.jpg
  • Ruchomy szalunek - zdjęcie: 06.jpg
  • Ruchomy szalunek - zdjęcie: 07.jpg

Ruchomy szalunek samojezdny dla tunelu górniczego

Premiera w Niemczech

Obwodnica centralnej części miasta Neckargemund jest najobszerniejszym projektem przy drodze powiatowej w historii powiatu Ren - Neckar - prace trwają tutaj od roku 1999. Jadąc od strony Rainbach droga K 4200 ma przejmować ruch z historycznego starego miasta Neckargemund i kierować na drogę B 45. Tunel przechodzący przez górę Hollmuth i pod ulicą Wiesenbacher jest pod względem techniki budowlanej najbardziej wymagającą częścią tego ambitnego projektu budowy dróg.

Tunel dzieli się na leżący w części zachodniej odcinek górniczy o długości ok. 200 metrów oraz leżący na wschodzie odcinek o podobnej długości z otwartą zabudową. Górniczy odcinek tunelu położony jest w 2/3 części w twardym piaskowcu a w 1/3 w mniej wytrzymałej luźnej skale klasycznej. Przechodzi on z małym przykryciem pod obszarem brzegowym strefy części centralnej miasta Neckargemund. Ze względu na warunki geologiczne odcinek ten był budowany z obu stron.

Prace związane z wysadzaniem i zabezpieczeniem

W zachodniej części, twarda skała musiała zostać odłamana metodą drążenia przy pomocy materiałów wybuchowych. We wschodniej części, ze względu na występującą tam klasyczną luźną skałę oraz zabudowę, budowa tunelu musiała być wykonywana z jak najmniejszym osiadaniem. Zanim możliwe było rozpoczęcie budowy właściwego tunelu dokonano drążenia za pomocą dwóch przecisków rurowych od górniczej ściany oporowej aż do skały. Służyło to m.in. zapewnieniu stałej podpory późniejszej skorupy tunelu. Dopiero później etapowo wyłamano przekrój tunelu, który zabezpieczono tymczasowo za pomocą betonu natryskowego.

Samojezdny szalunek systemu NOEtec

W celu wykonania ostatecznej skorupy tunelu wykonawcze przedsiębiorstwo budowlane - firma Baresel ze Stuttgartu -zaprojektowała, wspólnie z biurem technicznym NOE, pierwszy samojezdny szalunek NOEtec do budowy tunelu metodą górniczą. Jego budowa została wykonana z elementów systemu konstrukcji zespołowej systemu NOEtec. W stosunku do konwencjonalnego samojezdnego szalunku stalowego możliwa jest redukcja czasu budowy i montażu o ok. 50 %. Przynosi to dodatkowy zysk pod względem logistyki budowy i zmniejsza koszty o ok. 50 %. Konstrukcja zespołowa systemu NOEtec składa się jedynie z niewielu części systemowych - dźwigara, zastrzałów, zamków łączących i trzpieni - które można zamontować w okamgnieniu. Nadzwyczaj elastyczny system oferuje ekonomiczne rozwiązanie dla (prawie) wszystkich zadań związanych z szalowaniem w budowie inżynierskiej.

Prototyp z systemu konstrukcji zespołowej

Zaprojektowany na odcinki o długości 10 metrów samojezdny szalunek NOEtec pracuje - z powodu różnych geometrii podłoża - na odsadzkach fundamentowych. W tym celu wymagana jest dodatkowa konstrukcja dolna mechanizmu jezdnego. Sam mechanizm jezdny wyposażony jest w silniki elektryczne, za pomocą których można przesuwać konstrukcję jako całość, oszczędzając czas a przede wszystkim zwiększając bezpieczeństwo. Budowane na niej rusztowanie nośne z dźwigarów systemu NOEtec jest zaprojektowane tak, aby cały ciężar został wyrównywany przez odsadzki fundamentowe. Samojezdny szalunek o długości 12 metrów jest skonstruowany tak, aby elementy szalunkowe mogły być wysuwane w celu łatwego czyszczenia z boku oraz od góry o 50 centymetrów - decydujący argument do zastosowania w przypadku przebijania tunelu góry Hollmuth.

Koncepcja "na miarę" przekonuje

Prace są jeszcze w toku. Za pomocą samojezdnego szalunku NOEtec nie jest żadnym problemem wykonanie dwóch lub trzech odcinków pracy tygodniowo, tak, że 24 odcinki zostaną zabetonowane w ciągu okresu niewiele dłuższego niż trzy miesiące a skorupa tunelu ukończona w planowanym okresie czasu. Dowodem na to, że firma Baresel dobrze i chętnie korzysta z samojezdnego szalunku NOEtec jest fakt, że przedsiębiorstwo budowlane już planuje zastosowanie samojezdnych szalunków NOEtec przy następnych projektach. Szalunek wsporczy NOEtec do budowy inżynierskiej jest tak elastyczny, że w dowolnym momencie możliwa jest bezproblemowa późniejsza przebudowa do innych przekrojów tunelu.


Polecane:   Deskowanie słupów   Deskowanie stropowe   Deskowanie ścian   Parcie mieszanki betonowej   Podpory budowlane   

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".