Deskowanie krzywoliniowe R 275 - Droga na południowy wschód

Deskowanie krzywoliniowe R 275 - Droga na południowy wschód - zdjęcie: Adelsberg01.jpg

W przypadku budowli drogi numer 1 nad nową B 174 koło Chemnitz-Adelsberg zastosowano szalunek nośny NOEratio oraz szalunek okrągły NOEtop R 275.

Deskowanie krzywoliniowe R 275 - Droga na południowy wschód - zdjęcie: Adelsberg02.jpg

Szalunek okrągły NOEtop R 275 może być stosowany do promieni od 2,75 m i jest zintegrowany z systemem szalowania NOEtop. Można go również łączyć z innymi systemami NOE.

Deskowanie krzywoliniowe R 275 - Droga na południowy wschód - zdjęcie: Adelsberg03.jpg

Ponieważ jezdnia z jednej strony mostu rozszerza się, konieczne są dwa różne przyczółki.

Deskowanie krzywoliniowe R 275 - Droga na południowy wschód - zdjęcie: Adelsberg04.jpg

Ściany przyczółków mają do 8,00 m wysokości.

Deskowanie krzywoliniowe R 275 - Droga na południowy wschód - zdjęcie: Adelsberg05.jpg

W tle przyczółek z zaokrąglonymi ścianami. Na pierwszym planie gotowy prosty przyczółek.

Deskowanie krzywoliniowe R 275 - Droga na południowy wschód - zdjęcie: Adelsberg06.jpg

Wszystkie mosty nowej B 174 mają jednakowy wygląd, charakteryzujący się pasowym reliefem. Montaż listew strukturalnych wykonano na placu budowy.

Deskowanie krzywoliniowe R 275 - Droga na południowy wschód - zdjęcie: Adelsberg07.jpg

Wszystkie mosty nowej B 174 mają jednakowy wygląd, charakteryzujący się pasowym reliefem. Montaż listew strukturalnych wykonano na placu budowy.

  • Deskowanie krzywoliniowe R 275 - Droga na południowy wschód - zdjęcie: Adelsberg01.jpg
  • Deskowanie krzywoliniowe R 275 - Droga na południowy wschód - zdjęcie: Adelsberg02.jpg
  • Deskowanie krzywoliniowe R 275 - Droga na południowy wschód - zdjęcie: Adelsberg03.jpg
  • Deskowanie krzywoliniowe R 275 - Droga na południowy wschód - zdjęcie: Adelsberg04.jpg
  • Deskowanie krzywoliniowe R 275 - Droga na południowy wschód - zdjęcie: Adelsberg05.jpg
  • Deskowanie krzywoliniowe R 275 - Droga na południowy wschód - zdjęcie: Adelsberg06.jpg
  • Deskowanie krzywoliniowe R 275 - Droga na południowy wschód - zdjęcie: Adelsberg07.jpg

Deskowanie krzywoliniowe R 275 - Droga na południowy wschód

Most koło Chemnitz uwodzi wyjątkowym wyglądem

Koło Chemnitz-Adelsberg znajduje się most nad nową drogą krajową B 174. Niezwykły kształt ścian przyczółków wiązał się koniecznością stosowania szalunku okrągłego, poza tym konstrukcja odznacza się szczególnym ukształtowaniem powierzchni. Do nadania struktury powierzchni z betonu architektonicznego używane były odsadzone, gładkie poszycia szalunkowe z trójkątnymi listwami.

B 174 zaczyna się w śródmieściu Chemnitz i biegnie na południowy wschód w kierunku Pragi. Jej znaczenie wyraźnie wzrosło z chwilą rozszerzenia zasięgu Unii Europejskiej na wschód. Spowodowało to ogromny wzrost ruchu, a to wiązało się z nieuniknioną rozbudową trasy, powstał więc cały szereg budowli inżynieryjnych, w tym także budowla drogi numer 1 koło Chemnitz-Adelsberg. Pod nią w przyszłości będzie przebiegała czteropasmowa B 174.

Inwestorem jest LASuV Plauen. W wyniku przetargu publicznego projektowanie i budowę obiektu powierzono Arlt Bauunternehmen GmbH, Frohburg-Frankenhain. Most jest wykonany jako konstrukcja ramownicowa o długości ok. 60 m (włącznie ze ścianami przyczółków) i szerokości ponad 10 m. Charakterystyczny jest przy tym fakt, że jezdnia z jednej strony rozszerza się, co dla pracowników firmy Arlt oznaczało konieczność wykonania dwóch różnych przyczółków: jednego z prostymi ścianami i jednego ze ścianami zaokrąglonymi.

Szalunek

Poszukiwania odpowiedniego oferenta szalunku zakończyły się wyborem NOE-Schaltechnik, Süssen wraz z jego szalunkiem NOEratio oraz szalunkiem okrągłym NOEtop R 275.

Szalunek NOEratio szczególnie nadaje się do stosowania w wymagających konstrukcjach inżynieryjnych i mostowych. Przy dostawie możliwe są standardowe wysokości 2,10 m, 3,40 m, 4,00 m, 5,00 m i 6,00 m. Dzięki elementom o szerokości od 100 do 300 cm ze stopniowaniem co 25 cm można zrealizować praktycznie wszystkie kształty geometryczne bez odwoływania się do czasochłonnych pól wyrównujących. W zależności od rozstawu ściągów spinających można wybierać naprężenia w betonie od 30 kN/m2 do 60 kN/m2. W sumie dla tej budowli zastosowano ponad 500 m2 NOEratio.

Szalunek okrągły NOEtop R 275 może być stosowany do promieni od 2,75 m i może być dostarczany w modułach o wysokościach 3,00 m, 1,50 m oraz 0,75 m. Większe wymiary szalunku można uzyskać poprzez zwykłą nadbudowę - skorzystały z tego osoby odpowiedzialne za most Chemnitzer Brücke. Niezbędną wysokość 7,50 m zestawiono z elementów o wysokości 2 x 3,00 m i 1,50 m. Standardową usługą NOE-Schaltechnik w przypadku wszystkich szalunków okrągłych jest fabryczne ustawienie pierwszego promienia, który jest wymagany na placu budowy oraz ustawienie elementów na kompletną wysokość i tym samym dostawa szalunku w stanie gotowym do użycia. Jeżeli w trakcie budowy potrzebne są kolejne promienie, łatwo można je ustawić na miejscu.

Przygotowanie prac

Aby potrzeby materiałowe były utrzymane na możliwie niskim poziomie, pracownicy Arlt stosowali szalunek zgodnie z planami prac opracowanymi przez NOE-Schaltechnik. Oznaczało to, że najpierw szalowali i betonowali przyczółek z prostymi ścianami, następnie dla drugiego przyczółka przeniesiono w całości część przednią i uzupełniono ją o szalunek okrągły. Szalunek, za wyjątkiem listew trójkątnych, był w całości przygotowany do pierwszego użycia. Pomocą przy pozycjonowaniu tych elementów strukturalnych było zaznaczenie położenia już w fabryce, co pozwoliło na rezygnację z czasochłonnego wyznaczania na placu budowy.

Nachylone słupki ramy były utrzymywane w wymaganej pozycji przez 20 przęseł podporowych NOE Combi z zastrzałami pionującymi/BKS; do nachylonych i zaokrąglonych ścian tylnych wykorzystywane były prefabrykowane elementy specjalne, dołączone analogicznie do szalunku standardowego.

Dla drugiego zastosowania zostały opracowane odpowiednie plany montażu.

"Zadziałało to doskonale" - powiedział Jan Höpping, główny kierownik budowy firmy Arlt. Jest on bardzo zadowolony z wstępnego planowania NOE-Schaltechnik, które w tym przypadku zostało opracowane przez oddział Cottbus. "NOE-Schaltechnik przejęło od nas całość planowania szalunków, fabrycznie zestawiono elementy szalunku z poszczególnych elementów systemu. Na placu budowy musieliśmy tylko połączyć te elementy. To bardzo ułatwiło pracę".

Szczególna koncepcja projektowa

Inwestor, czyli LASuV Plauen, dla wszystkich mostów wzdłuż B 174 przewiduje specjalną koncepcję projektową: budowle należy wykonać z betonu architektonicznego klasy SB3. W przypadku mostu w Chemnitz wymagany był ukośny, pasowy relief, powstały w wyniku zamontowania gładkiego poszycia w szalunku w pozycji skośnej i dodatkowy podział z pomocą trójkątnych listew.

Teraz powierzchnie betonu architektonicznego mają wyjątkową strukturę.

Jan Höpping powiedział: "Dla zapewnienia jednolitego wyglądu musieliśmy dokładnie mocować listwy na szalunku. Początkowo myśleliśmy, że może to nie być takie łatwe, jednak wstępne prace wykonane przez NOE opłaciły się. Powierzchnie z betonu architektonicznego posiadają filigranową strukturę oraz dokładny układ spoin".


Polecane:   Deskowanie słupów   Deskowanie stropowe   Deskowanie ścian   Parcie mieszanki betonowej   Podpory budowlane   

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".